اخبار, اطلاعات مفید

از کشور اوکراین چه می دانیم؟

معرفی کشور اوکراین

معرفی کشور اوکراین (Ukraine)

اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور از شرق با روسیه؛ در شمال با بلاروس؛ از غرب با لهستان، اسلوواکی و مجارستان؛ از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم‌مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایتخت آن شهر کی‌اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد.

معرفی کشور اوکراین

کشور اوکراین در یک نگاه

مساحت اوکرین که سرزمین پست و همواری است که که بیشتر قسمت هی آن را جلگه در بر گرفته ۶۰۳۷۰۰ کیلو متر مربع می باشد.نام محلی آن اوکرین با تلفظ «اوکرائین» به معنی قلمرو و یا «کرانه» می باشد.

پایتخت: شهر کیف

میدانهای معروف پایتخت : خرشاتیک – سیرک – استقلال

پارکهای معروف پایتخت : پارک شفچنکو – گیدروپارک

شهرهای معروف : کیف – خارکف – پولتاوا – ادسا – لوو

شهرهای توریستی و تاریخی : کیف – خارکف

موقعیت در اروپا : کاندیدای اتحادیه اروپا سال ۲۰۰۸

زبان تدریس دانشگاهها : روسی، اوکراینی، انگلیسی،آلمانی،فرانسوی

صنایع : کشتی سازی – هوا – فضا – صنایع نیروگاهی و دفاعی – فولاد

صنایع هنری : نقاشی – مجسمه سازی – موسیقی – تئاتر و سینما

علوم دانشگاهی معروف : هوا-فضا – ساخت و تولید موتورهای هواپیما – ساخت و تولید موشک وراکت – الکترومکانیک- فیزیک لیزر- مهندسی جوش – مهندسی مکانیک- مهندسی سینما – موسیقی- شاخه های هنر- علوم پزشکی – تخصص چشم پزشکی – رادیولوژی و بیوتکنولوژی، مهندسی ژنیک پیشرفته، بیوشیمی و از سالهای دور در زمینه کشاورزی و اخیرا توسعه کشت گلخانه ای را دستور کار خود قرار داده است.

محدوده جغرافیایی: ین کشور در شمال دریای سیاه قرار گرفته و طول سواحل آن ۲۷۸۲ کیلومتر می باشد. دریای آزوف در جنوب شرقی اوکرین جزئی از دریای سیاه به حساب می ید که به وسیله تنگه ی کرچ به آن متصل است و میان روسیه، شبه جزیره ی کریمه و خاک اصلی اوکراین قرار دارد. این کشور از شمال به بلاروس، از شمال شرق و شرق به روسیه، از جنوب و جنوب غربی به رومانی و ملداوی و از غرب به کشورهی لهستان، مجارستان و اسلواکی محدود می شود. همچنین از طریق دریای سیاه با ترکیه، بلغارستان، و گرجستان دارای مرز مشترک دریائی می باشد.

اوکراین دومین کشور بزرگ اروپا به لحاظ وسعت پس از روسیه به حساب می ید که در قرون وسطی با عنوان روسیه (کیفسکی روس) هسته ی مرکزی اسلاو های شرقی محسوب می شد.

این سرزمین در پی جنگهای متعدد تجزیه شد و تحت کنترل اکشورهای مختلف به ویژه لهستان و اواخر قرن هجدهم روسیه در آمد اوکراین پس از انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه به عنوان یکی از جماهیر سوسیالیستی محسوب می شد تا اینکه در تاریخ ۲۴/۸/۹۱ پس از فروپاشی شوروی به استقلال رسید. شایان ذکر است اوکراین حتی در زمانیکه جزو اتحاد شوروی به شمار می رفت واجد حق رای در سازمان ملل متحد بود و از ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ عضو این سازمان محسوب می شود. این کشور یکی از ارکان چهارگانه اصلی تشکیل دهنده شوروی بود که در تاسیس و انحلال این امپراطوری سهم به سزایی داشته است.

نژاد مردم اوکراین

نژاد اوکرینی از گروه نژاد های اسلاو شرقی می باشد.اوکرینی ها ۷۳ در صد جمعیت را تشکیل می دهند. روسها بزرگترین اقلیت نژادی در این کشور به حساب می آیند که بیش از یک پنجم جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند. طبق آخرین آمار در حدود ۵۰۰ هزار نفر یهودی در اوکراین زندگی می کنند که حدود یک درصد جمعیت اوکراین را شامل می شود. اقوام ساکن دیگر در اوکراین شامل بلاروسها ۸ درصد، ملداویائی ها ۶ درصد، لهستانیها ۸/۱ درصد و ما بقی مجارها،یونانیها، رومانیائی ها و تاتارها می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد اوکراین اینجارا کلیک کنید

مطالب مشابه

پاسخی بگذارید