اطلاعات مفید

از کشاورزی در اوکراین چه می دانیم؟

کشاورزی در اوکراین

کشاورزی در اوکراین (Ukraine)

یکی از زمین های مهم اقتصادی کشور اوکراین کشاورزی زراعی است ولی در سال های اخیر در خصوص کشت گلخانه ای پیشرفت های زیادی کرده اند. که در اینجا به تعدادی از تولیدات عمده بخش کشاورزی اشاره می کنیم.

گندم

این محصول در کل مناطق اوکراین کشت می شود اما در مرکر و جنوب بیشترین آمار کشت را دارد. در پاییز کشت و در جولای یا آگوست برداشت می شود.۹۷ درصد گندم این کشور گندم زمستانه می باشد. به دلیل نوع خاک در اوکراین گندم سخت زمستانه که مصرف نانوایی و پاستا دارد نیز کشت می شود. ۱۵ درصد تولید گندم این کشور مصرف داخلی دارد. و جزء گرانترین غلات محسوب می شود.

بیشتر حجم صادرات گندم به مصر- هند و اندونزی می باشد.

– جو

در ده سال اخیر جو نیز جزء عمده محصولات کشاورزی کشور اوکراین محسوب می شود. ۹۰ درصد جو کشت شده در این کشور جو بهاره می باشد که در آوریل کشت و در آگوست و بیشتر مناطق شرقی اوکراین برداشت می شود و جزء محصولات مقاوم به سرما می باشد به همین دلیل در مناطق جنوبی محدودیت دارد. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیون تن جو برداشت شد. عمده کشور صادراتی جو  اوکراین عربستان سعودی می باشد و در رتبه دوم لیبی قرار دارد.

– ذرت

سومین محصول پر تولید ذرت می باشد ولی هزینه های بالای بعد از برداشت باعث شده کمتر به این محصول توجهی شود. مناطق شرقی و جنوبی اوکراین بیشترین آمار کاشت و برداشت این محصول را دارند. اما در جنوب به دلیل بارش کم نگهداری این محصول سخت تر می باشد. در اواخر آوریل یا اوایل ماه (May) کاشت و دراواسط سپتامبر تا اوایل نوامبر برداشت می شود. ۲۵ تا ۵۰ درصد ذرت برداشت شده برای غلات و مابقی به عنوان سیلاژ استفاده می گردد. عمده صادرات ذرت به خاورمیانه و آسیا می باشد. ایران طی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ بیشتر خرید ذرت اوکراین را انجام داده است.

دیگر محصولات کشاورزی شامل چغندرقند، آفتابگردان و کلزا می باشد که به اختصار در موردش توضیح خواهیم داد.

– چغندر قند

در مناطق مرکزی و غربی اوکراین کاشت می شود. اواخر ماه آوریل تا اوایل ماه (May) کاشت و اواسط سپتامبر تا اوایل نوامبر برداشت می شود.

– آفتابگردان

در طی سالهای اخیر آمار تولیدات و صادرات بالایی به دلبل محصولاتی چون (دانه آفتابگردان، روغن و کنجاله بدست آورده است) عمده خریدار کنجاله این کشور بلاروس، لهستان و ترکیه و بالاترین خریدار دانه آفتابگردان فرانسه می باشد.

– سویا

محصولی که به دو صورت Gmo و Non Gmo تولید می شود و در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶  آمار تولید ۳۲ درصدی را بدست آورد. در سال ۲۰۱۳ دولت اوکراین قانونی مصوب کرد که به زمین های کشاورزی کاشت سویا ۱۵ درصدی مالیات تشویقی اختصاص یابد که باعث تشویق تولید بیشتر گردد. البته این قانون ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ توسط مجلس اوکراین ملغی شد که از سال ۲۰۱۸ این مالیات حذف شود. از سویا محصولاتی چون روغن و کنجاله بدست می آید. عمده مقاصد صادراتی روغن سویا کشور لهستان می باشد. ترکیه و مصر عمده خریداران دانه سویا و مجارستان، فرانسه و گرجستان خریداران کنجاله سویا از اوکراین می باشند.

– کلزا:

سطح کشت کمتری به نسبت محصولات دیگر به کلزا در این کشور دارد. محصولات بدست آمده روغن کلزا و کنجاله کلزا می باشد. فرانسه، مجارستان و گرجستان عمده خریداران کلزا از اوکراین می باشند. در سال ۲۰۱۷ دو شرکت بزرگ کارگیل و ADM بیشترین صادرات کلزا در این کشور حدود ۳۳ درصد را داشتند.

مطالب مشابه

پاسخی بگذارید